Image yaali راه‌کار مبارزه با استرس‌های امتحانی :: دبیرستان پیشگامان اندیشه گتوند

دبیرستان پیشگامان اندیشه گتوند

آرمان پیشگامان: ما پیشگامان اندیشمند شهرمان هستیم بر آنیم به یاری خدا پیشگامان دانشمند ایران زمین باشیم
دبیرستان پیشگامان اندیشه گتوند

مدیر دبیرستان: آقای جهانشاه بهداروند

پیام های کوتاه
اطلاعات عمومی

پستخانه

سلام شما به تازگی وارد این صفحه شده اید
دانلود رایگان کتابهای الکترونیکی فارسی حدیث موضوعی
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

راه‌کار مبارزه با استرس‌های امتحانی

واحد پیشگامان اندیشه | پنجشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۳۰ ق.ظ

راه‌کار مبارزه با استرس‌های امتحانی

اضطراب امتحان نوعی اشتغال ذهنی است که خود کم‌انگاری و تردید در مورد توانایی‌های فرد را به همراه دارد.
فرقی نمی‌کند که دانش‌آموز باشی یا دانشجو، ابتدایی باشی یا دانشجوی مقطع دکترا، درسخوان باشی یا نه، در هر صورت وقتی اسم امتحان و آزمون و اعلام نتایج می‌آید استرس است که تمام وجود ما را فرا می‌گیرد. به خصوص حالا که فصل امتحانات زودتر از همیشه فرا رسیده این استرس و نگرانی در بین بسیاری از بچه‌ها نمایان شده، هر چقدر هم از مضرات استرس بگویند فایده ندارد و گویا امتحان و استرس آن با هم عجین شده‌اند. اما آیا تا به حال شده با خودمان فکر کنیم که این استرس تا چه اندازه به افراد آسیب می‌زند و چکار کنیم که از اضطراب و استرس امتحان کاسته شود.
به گفته کارشناسان، اضطراب امتحان نوعی اشتغال ذهنی است که خود کم‌انگاری و تردید در مورد توانایی‌های فرد را به همراه دارد. استرس و اضطراب در افراد معمولاً با علایمی همچون اضطراب، عصبی شدن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، بی‌حالی، تنگی نفس، تعریق، لرزش، بیخوابی، دلهره، دلشوره، بی‌اشتهایی و سردرد دیده می‌شود. اما استرس چه آسیب‌هایی به فرد می‌زند، استرس می‌تواند به قلب آسیب برساند و حتی گرفتگی شریان‌های قلبی را تشدید می‌کند.
افزایش استرس حتی می‌تواند افت حافظه را با بالا رفتن سن تشدید کند. اما حال برای کاهش استرس در امتحانات چه می‌توان د؟ بارها کارشناسان مختلف بر تهیه جدول زمان‌بندی برای روز قبل از امتحان تاکید کرده‌اند اما کمتر دانش‌آموز و دانشجویی بوده که این مسأله را جدی بگیرد.
در ساعت معین درس بخوانید، چند ساعت متوالی درس خواندن خسته‌کننده است و سبب کاهش یادگیری می‌شود، بعد از پایان هر ساعت به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید.
در برنامه‌ریزی برای درس خواندن در روز قبل از امتحان باید فاصله‌های زمانی خاصی برای استراحت کردن در نظر گرفته شود. البته بهتر است فاصله این استراحت براساس سختی یا آسانی مطلب مورد مطالعه تنظیم شود.
یکی دیگر از مواردی که بر کاهش استرس تاثیر دارد، تغذیه سالم است. بهتر است دور قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار خط بکشید.
کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد. ولی قدرت به خاطر آوردن مطالب را از شما می‌گیرد. در عوض مصرف میوه و سبزیجات تازه ذهن را فعال نگه می‌دارد.
همین مسأله باعث یادگیری بهتر و کاهش اضطراب می‌شود. خواب کامل نیز در این موارد موثر است. مهم نیست که چه ساعتی می‌خوابید یا بیدار می‌شوید مهم این است که وقتی می‌خواهید مطالب درسی را دوره کنید کاملاً هوشیار باشید و تمرکز کافی داشته باشید. مثبت‌اندیش باشید و وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما روحیه می‌دهند.
قبل از دوره کردن هر مطلب نفس عمیق بکشید و سعی کنید ذهن خود را از هر فکر دیگری پاک کنید.
هر چند استرس به میزان جزیی قادر است افراد را به جلو هل بدهد و باعث پیشرفت و ترقی‌شان باشد، اما اضطراب مزمن از مخرب‌ترین احساسات بشری است که تمام توانایی و قدرت آدمی را هدف می‌گیرد و حتی روی قدرت سیستم ایمنی بدن هم تاثیر منفی دارد. اما باید بدانیم این مشکل نیز قابل حل است.

  • واحد پیشگامان اندیشه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پیامک مدرسه: 50002040506280  تلفن مدرسه 06136326280
چاپ این صفحه چاپ این صفحه
پیج رنک گوگل