Image yaali قضاوت :: دبیرستان پیشگامان اندیشه گتوند

دبیرستان پیشگامان اندیشه گتوند

آرمان پیشگامان: ما پیشگامان اندیشمند شهرمان هستیم بر آنیم به یاری خدا پیشگامان دانشمند ایران زمین باشیم
دبیرستان پیشگامان اندیشه گتوند

مدیر دبیرستان: آقای جهانشاه بهداروند

پیام های کوتاه
اطلاعات عمومی

پستخانه

سلام شما به تازگی وارد این صفحه شده اید
دانلود رایگان کتابهای الکترونیکی فارسی حدیث موضوعی
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

قضاوت

واحد پیشگامان اندیشه | دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۴۹ ب.ظ

قضاوت هایی از امام علی (ع)

جنایات حیوانات 
1- پیامبر (ص ) در حق على (ع ) دعا کرد  
گاو نرى الاغى را کشته بود، این قضیه در زمان رسول خدا صلى الله علیه و آله اتفاق افتاده ، پس هنگامى که آن بزرگوار در میان جمعى از اصحاب خود که ابوبکر و عمر نیز در میان آنان بودند، نشسته بود طرفین دعوى نزد آن حضرت آمده و نزاع خود را مطرح کردند. در این موقع پیامبر خدا به ابوبکر رو کرده و فرمود: بین آنان داورى کن !
ابوبکر گفت : ضمانى نیست ؛ زیرا حیوانى حیوان دیگر را کشته است .
پیامبر به عمر فرمود: تو بین آنان قضاوت کن ! عمر گفتار ابوبکر را تکرار کرد.
رسول خدا صلى الله علیه و آله به على علیه السلام رو کرد و فرمود: بین آنان حکم کن !
على علیه السلام فرمود: اگر گاو در استراحتگاه الاغ داخل شده ، صاحبان گاو ضامن الاغ هستند، و در صورت عکس ‍ ضامن نیستند.
در این هنگام رسول خدا صلى الله علیه و آله دست به سوى آسمان بلند کرد و فرمود: الحمدالله الذى جعل منى من یقضى بقضاء النبیین .
سپاس خداى را که قرار داد از خاندانم شخصى را که به قضاوتهاى پیامبران داورى مى کند (416).
2- در اسلام ضرر نیست  
دو نفر نزد عمر آمدند؛ یکى از آنان گفت : گاو این مرد شکم شترم را پاره کرده ، عمر گفت : رسول خدا صلى الله علیه و آله جنایات بهائم را موجب ضمان ندانسته است .
امیرالمومنین علیه السلام به عمر فرمود: رسول خدا فرموده : لا ضرر ولا ضرار یعنى در اسلام ضرر رسانیدن و تحمل ضرر روا نیست . در این مورد اگر صاحب گاو گاوش را در راه شتر بسته ضامن شتر است ، و گرنه ضامن نیست ، و چون رسیدگى کردند دیدند صاحب گاو گاوش را از روستا آورده و در راه شتر بسته است ، پس عمر طبق فرموده آن حضرت حکم کرد و بهاى شتر را از صاحب گاو گرفت و به صاحب شتر داد (417).
3- على (ع ) ستمگر نیست  
هنگامى که امیرالمومنین علیه السلام از طرف رسول خدا صلى الله علیه و آله در یمن بود، روزى چند نفر بر آن حضرت وارد شده ، نزاع خود را چنین مطرح کردند: اسب یکى از آنان گریخته و به مردى لگد زده و او را کشته است . صاحب اسب گواه آورد که اسب ، خود از خانه فرار کرده است .
على علیه السلام حکم به عدم ضمان نمود اولیاى مقتول از یمن به نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله آمده و گفتند: على در حق ما ظلم نموده و خونبهاى کشته ما را پایمال کرده است .
پیامبر صلى الله علیه و آله به آنان فرمود: على ستمگر نیست ، و براى ستم نمودن آفریده نشده است و ولایت و خلافت پس از من از آن اوست ، حکم و سخنش حق ، و منکر ولایتش کافر است (418).
4- ضرر بر کشتزار  
امیرالمومنین علیه السلام جنایات و آسیبهاى حیوانات را که در روز بر کشتزار دیگران وارد مى آوردند موجب ضمان نمى دانست ، و مى فرمود: صاحب زراعت در روز خودش باید از زراعتش پاسدارى کند، ولى ضررهاى شبانه آنها را موجب ضمان صاحبان آنها مى دانست (419).
5- جنایت سگ  
على علیه السلام جنایت روزانه سگ را موجب ضمان صاحب او مى دانست ولى گاز گرفتن او را در شب موجب ضمان نمى دانست (420).
6- ضمانت اهل خانه  
اگر با اجازه اهل خانه وارد خانه شدى و سگ خانه تو را گاز گرفت ، آنان ضامن هستند، ولى اگر بدون اجازه وارد شدى ضامن نیستند (421).
7- حیوان سرکش  
على علیه السلام اولین حمله حیوان سرکش را موجب ضمان نمى دانست ، ولى در نوبتهاى بعد صاحبش را ضامن مى کرد (422).
8- تفصیل  
امیرالمومنین علیه السلام زیانهایى را که چارپایان در اثر پایمال کردن با دست و پا وارد مى آوردند موجب ضمان صاحبانشان مى دانست و جنایاتى را که به واسطه لگد انداختن وارد مى آوردند موجب ضمان نمى دانست مگر این که کسى حیوان را زده باشد (که زننده ضامن است ) (423).


  • واحد پیشگامان اندیشه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پیامک مدرسه: 50002040506280  تلفن مدرسه 06136326280
چاپ این صفحه چاپ این صفحه
پیج رنک گوگل