Image yaali اسم خدا :: دبیرستان پیشگامان اندیشه گتوند

دبیرستان پیشگامان اندیشه گتوند

آرمان پیشگامان: ما پیشگامان اندیشمند شهرمان هستیم بر آنیم به یاری خدا پیشگامان دانشمند ایران زمین باشیم
دبیرستان پیشگامان اندیشه گتوند

مدیر دبیرستان: آقای جهانشاه بهداروند

پیام های کوتاه
اطلاعات عمومی

پستخانه

سلام شما به تازگی وارد این صفحه شده اید
دانلود رایگان کتابهای الکترونیکی فارسی حدیث موضوعی
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

اسم خدا

واحد پیشگامان اندیشه | پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۳۹ ق.ظ

احکام دست زدن به اسامی خداوند

و اسم های معصومین از

استفتائات رهبر انقلاب

س ١٤٧ : مسّ ضمیرهائی‌ که به ذات باری‌ تعالی‌ بر می‌ گردند مثل ضمیر جمله« بسمه تعالی‌ »چه حکمی‌ دارد؟
ج: ضمیر حکم لفظ جلاله را ندارد.
س ١٤٨ : نوشتن اسم جلاله« اللّه »بصورت « ... ا »مرسوم شده است . کسانی‌ که بدون وضو این کلمه را مسّ می‌ کنند، چه حکمی‌ دارند؟
ج: همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، ومس آن بدون وضو، جائز است.
س ١٤٩ : در جائی‌ که من کار می‌ کنم در مکاتبات خود کلمه (اللّه) را به صورت « ... ا »می‌ نویسند. آیانوشتن الف وسه نقطه به جای‌ لفظ جلاله( اللّه) ازنظرشرعی‌ صحیح است؟
ج: از نظر شرعی‌ مانعی‌ ندارد.
س ١٥٠ : آیا جایز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلاله« الله »توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن
خودداری‌ نموده و یا بصورت« ... ا » نوشته شود؟
ج: مانعی‌ ندارد.
س ١٥١ : نابینایان برای‌ خواندن و نوشتن از خط برجسته ای‌ معروف به خط بریل که با لمس انگشتان خوانده می‌ شود، استفاده می‌ کنند.آیا بر نابینایان واجب است که هنگام فراگیری‌ قرآن کریم و مسّ اسماء طاهره که با خط برجسته بریل  نوشته شده است، وضو داشته باشند یا خیر؟
ج: اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حکم آن حروف را ندارند ولی‌ اگ ر در نظر عرف آگاه
 بعنوان خط محسوب شوند در مس آنها رعایت احتیاط لازم است.
 س ١٥٢ : مسّ اسمهایی‌ از قبیل عبداللّه و حبیب اللّه بدون وضو چه حکمی‌ دارد؟
 ج: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست، اگر چه جزئی‌ از یک اسم مرکب باشد.
 
س ١٥٤ : آیا حرمت مسّ نوشته های‌ قرآن بدون وضو اختصاص به موردی‌ دارد که در قرآن کریم باشد، یا
 شامل مواردی‌ که نوشته قرآنی‌ در کتاب دیگری‌ یا تابلو یا دیوار و غیر آنها هم باشد، می‌ گردد؟
 ج: حرمت مسّ کلمات و آیات قرآنی‌ بدون وضو اختصاص به قرآن کریم ندار د . بلکه شامل همه
 کلمات و آیات قرآنی‌ می‌ شود، هر چند در کتاب دیگری‌ یا در روزنامه، مجله، تابلو، و غیر آنه ا باشد .
 س ١٥٥ : خانواده ای‌ به قصد خیر و برکت هنگام خوردن برنج از ظرفی‌ استفاده می‌ کنند که آیات قرآنی‌ ازجمله آیةالکرسی‌ روی‌ آن نوشته شده است. آیا این کار اشکال دارد؟
 ج: اگر با وضو باشند و یا غذا را با قاشق از ظرف بر می‌ دارند، اشکال ندارد.
 س ١٥٦ : آیا کسانی‌ که بوسیله دستگاه تحریر اسماء جلاله یا آیات قرآنی‌ و یا نامهای‌ معصومین علیهم السلام را می‌ نویسند، باید در حال نوشتن آنها با وضو باشند؟
 ج: این کار مشروط به طهارت نیست، ولی‌ نوشته ها را نباید بدون وضو مسّ کرد.
 س ١٥٧ : آیا مسّ آرم جمهوری‌ اسلامی‌ ایران بدون وضوء، حرام است؟
 ج: اگر در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون طهارت حرام است و در غیر این
 صورت اشکال ندارد، اگر چه احوط ترک مس آن بدون طهارت است.
 س ١٥٨ : آیا چاپ آرم جمهوری‌ اسلامی‌ ایران بر روی‌ اوراق اداری‌ و استفاده از آن در مکاتبات و غی ر آن،چه حکمی‌ دارد؟
 ج: نوشتن و چاپ لفظ جلاله یا آرم جمهوری‌ اسلامی‌ ایران اشکال ندارد، و احوط این است که احکام
 لفظ جلاله در آرم جمهوری‌ اسلامی‌ ایران هم رعایت شود.
س ١٥٩ : استفاده از تمبرهای‌ پستی‌ که بر روی‌ آنها آیات قرآنی‌ چاپ شده است، و یا چاپ لفظ جلاله واسماء خداوند« عزّ و جلّ »و آیات قرآنی‌ و یا چاپ آرم مؤسساتی‌ که مشتمل بر آیاتی‌ از قرآن کریم است،در روزنامه ها و مجلات و نشریاتی‌ که همه روزه منتشر می‌ شوند، چه حکمی‌ دارد؟
ج: طبع و نشر آیات قرآنی‌ و اسماء جلاله وامثال آن اشکال ندارد، ولی‌ بر کسی‌ که به دستش می‌ رسد،واجب است که احکام شرعی‌ آنها را رعایت نماید و از بی‌ احترامی‌ و نجس کردن و مسّ بدون وضوی‌ آنهاخودداری‌ کند.
س ١٦٠ : در بعضی‌ از روزنامه ها اسم جلاله یا آیات قرآنی‌ نوشته می‌ شود، آیا پیچاندن غذا با آنها، یا نشستن بر آنها و یا استفاده از آنها به جای‌ سفره و یا انداختن آنها در زباله، با توجه به مشکل بودن استفاده از راههای‌ دیگر، جایز است یا خیر؟
ج: استفاده از این روزنامه ها در مواردی‌ که از نظر عرف، بی‌ احترامی‌ شمرده شود جائز نیست و اگر بی‌احترامی‌ محسوب نشود اشکال ندارد.
 س ١٦١ : آیا مسّ نقش کلمات روی‌ انگشترها، جایز است؟
 ج: اگر از کلماتی‌ باشد که شرط جواز مسّ آن طهارت است، مسّ آن بدون طهارت جایز نیست.
 س ١٦٢ : انداختن چیزی‌ که مشتمل بر نامهای‌ خداوند است در نهرها و جوی‌ ها چه حکمی‌ دارد؟ آیا این عمل اهانت محسوب می‌ شود؟
 ج : اگر انداختن آنها در نهرها و جویبارها از نظر عرف اهانت محسوب نشود، اشکال ندارد.
 س ١٦٣ : آیا هنگام انداختن اوراق امتحانی‌ تصحیح شده در زباله یا آتش زدن آنها، باید اطمینان حاصل
 شود که نامهای‌ خداوند و اسامی‌ معصومین علیهم السلام در آنها نباشد؟ آیا دور انداختن اوراقی‌ که در یکی‌ از دو طرف آن چیزی‌ نوشته نشده است، اسراف محسوب می‌ شود یا خیر؟
 ج: فحص و بررسی‌ لازم نیست و هنگامی‌ که وجود اسماء جلاله در ورقه احراز نشود، انداختن آن در
 زباله اشکال ندارد. اما اوراقی‌ که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن سازی‌ و مانند آن وجود دارد و یا بریک طرف آن نوشته شده است و طرف دیگر آن قابل استفاده برای‌ نوشتن است ، سوزاندن و دور انداختن آنها به علت وجود شبهه اسراف، خالی‌ از اشکال نیست.
 س ١٦٤ : اسامی‌ مبارکی‌ که احترام آنها واجب و مسّ بدون وضوی‌ آنها حرام است، کدامند؟
 ج: مسّ اسماء و صفات مخصوص ذات باری‌ تعالی‌ بدون وضو حرام است، و احوط الحاق نامهای‌ انبیاء
 عظام و ائمه معصومین علیهم السلام به نامهای‌ خداوند متعال، در حکم مذکور است.
س ١٦٥ : راههای‌ شرعی‌ محو کردن اسماء مبارک و آیات قرآنی‌ هنگام نیاز کدامند؟ سوزندان اوراقی‌ که در آن اسم جلاله و آیات قرآنی‌ نوشته شده است، هنگام ضرورت برای‌ حفظ اسرار چه حکمی‌ دارد؟
 ج: دفن آنها در خاک و یا تبدیل آنها به خمیر بوسیله آب اشکال ندارد. ولی‌ جواز سوزاندن آنها مشکل
 است و اگر بی‌ احترامی‌ محسوب شود، جایز نیست، مگر در صورتی‌ که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آیات قرآنی‌ و نامهای‌ مبارک امکان نداشته باشد.
 س ١٦٦ : قطعه قطعه کردن اسماء مبارکة و آیات قرآنی‌ به مقدار زیاد به طوری‌ که حتی‌ دو حرف آنها به
 هم متصل نمانده، و غیر قابل خواندن شوند، چه حکمی‌ دارد؟ آیا در محو کردن اسماء مبارکه و آیات قرآنی‌ و ساقط شدن حکم آنها، تغییر صورت خطی‌ آنها با حذف و اضافه کردن حروف، کافی‌ است؟
 ج: تقطیع به نحو مذکور اگر بی‌ احترامی‌ محسوب شود جائز نیست و در غیر این صورت نیز اگر موجب
 محو نوشته لفظ جلاله و آیات قرآنی‌ نشود، کافی‌ نیست، همچنان که تغییر صورت خطی‌ کلمات با اضافه یا کم کردن بعضی‌ حروف نیز باعث زوال حکم شرعی‌ حروفی‌ که به قصد نوشتن لفظ جلاله به کار رفته اند،نمی‌ شود. بلی‌، زوال حکم بر اثر تغییر حروف به نحوی‌ که ملحق به محو حروف گردد، بعید نیست، هر چنداحتیاط، اجتناب از مسّ آن بدون وضو است.

  • واحد پیشگامان اندیشه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پیامک مدرسه: 50002040506280  تلفن مدرسه 06136326280
چاپ این صفحه چاپ این صفحه
پیج رنک گوگل